İyileşmeyen Ayak Yaraları

Ayak yaraları çeşitli nedenlerle meydana geliyorsa da olası damar tıkanıklığının dışlanması gerekir. Bacak damar tıkanıklığı ayak yaralarının en önemli sebeplerinden biridir. Diğer önemli sebebi şeker hastalığı olsa da, şeker hastalığına bağlı gelişen ayak yaralarının yarısında damar tıkanıklığı vardır. Yaranın iyileşmesi için damarın açılması yaranın iyileşmesini hızlandıran önemli bir tedavi basamağıdır.

Ayak yaralarında damar tıkanıklığını nasıl ayırt ederiz?

-Yara ile birlikte şiddetli ayak ağrısı olabilir. Şeker hastalığı varsa buna bağlı his kaybı ağrı duymayı engeleyebilir.
-damarı tıkalı ayak diğerine göre soğuktur.
-yara tedaviye rağmen iyileşmez.
-ayak yaraları çoğunlukla parmak uçları ve topuk bölgesindedir.

Ayak yaralarının ileri aşamasında yaralar kömür gibi siyahlaşır gangrene gidebilir. Gangren dönüşümü olmayan bir süreçtir, erken aşamada ameliyat veya anjiografi yöntemiyle ameliyatsız çözümlerle bu sürecin önüne geçilebilir. Ancak tedavi ile siyahlaşan ölü dokular dışında sağlam dokularda iyileşme mümkündür.

Tanı nasıl koyarız?

Eğer şeker hastalığı varsa belirtiler ve muayene tanı koymaya yeterli olmayabilir. damar tıkanıklığının araştırılması için renkli doppler ultrason ile kolay bir şekilde tanıya gidilebilir. Renkli doppler ultrason her girişimsel radyoloji uzmanın elinin altında bulunan kolay, güvenilir ve etkin bir tanı yöntemidir. Gereklilik halinde tomografi, MR anjiografi ile kesin tanıya gideriz.

Ameliyatsız Tedavi

Anjiografi altında kesi yapmaksızın tıkalı damara ulaşılır damar açıklığı sağlanır. Genel anesteziye gerek duyulmaz.

Gangren oluşmuşsa dönüşümü olmayan bir süreçtir, erken aşamada ameliyat veya anjiografi yöntemiyle ameliyatsız çözümlerle bu sürecin önüne geçilebilir. Ancak tedavi ile siyahlaşan ölü-gangrenöz dokular dışında sağlam dokularda iyileşme mümkündür.
Şeker hastalarında damar tıkanıklığı diz altındaki küçük damarlarda olması hasebiyle açılması nispeten zor olsa da bu damarların anjio ile açılabildiği bilinmelidir.
Özetle damar tıkanıklığının açılması yara iyileşmesini hızlandırır, ayağın gangrene gitmesini engelleyebilir.